De shift naar mobile marketing: zijn Belgen minder mobile dan de rest van de wereld?

Het trend rapport van Mary Meeker voor 2016 biedt verrassende inzichten. Bevinden we ons op een kantelmoment in de geschiedenis van het internet? De cijfers tonen alvast aan dat er veranderingen op komst zijn:



Investering in mobile advertising stijgt

De wereldwijde internetgroei (India exclusief) blijft stabiel op 42% gebruikers en de globale verkoop van smartphones vertraagt drastisch met amper een stijging van 10% dit jaar vergelijken met 28% vorige jaren. In België heeft 61% van de bevolking nu een smartphone. Ook in België is er dus sprake van een stabilisatie van de smartphone markt.

De investering die bedrijven doen in mobile advertising stijgt ook dit jaar tot 72% van de budgetten voor paid meda. Net zoals social media advertising maakt mobile advertising nu deel uit van de marketing strategie van onze Belgische bedrijven.


Doelgroep Belgische bevolking iets ouder
Wereldwijd zijn de millenials de grootste bevolkingsgroep. In België ligt de gemiddelde leeftijd voor smartphone gebruikt tussen 15 en 34 en voor tablets 25 tot 44.


969 miljoen euro aan mobile aankopen
In totaal kochten we in België voor 969 miljoen euro aan via onze mobiele apparaten. Net zoals de trend in de rest van de wereld verdwijnt ook in ons land de grens tussen de e-shop en de fysieke winkel. Unizo ondersteunt winkeliers in deze cross channel strategie.


Marketing automation meer geïntegreerd in Benelux
Hyper-gerichte marketing helpt retailers, producten en merken groeien. In de VS is StitchFix zo’n voorbeeld. Je bestelt kledij online op basis van een zeer uitgebreid persoonlijk profiel.
In ons eigen land ilevert Outfittery een vergelijkbare service al is het nog even wachten op een doorgedreven gerichte marketing aanpak.

HubSpot bevestigt ondertussen wel al een stijging in het gebruik van marketing automation tools in de Benelux. We evolueren stilaan van statische en retrospectieve analytics naar dynamische en voorspellende data. Ook hierbij spelen marketing automation platforms een belangrijke rol.
Organisaties begrijpen ook steeds beter dat digital marketing een kwestie is van werken met data.


Video breekt door
Niet alleen Snapchat verhalen, maar ook Facebook Live (waarmee je nu letterlijk kunt de beelden 360 graden verslepen om het beeld vanuit elke hoek te zien) en bewegende beelden zoals giphy’s worden dé manier om te communiceren.


Bots bots bots
Chatten doen we niet meer alleen met onze vrienden, Facebook intoduceerde de Facebook bots om gesprekken met klanten nog vlotter te laten verlopen. Binnenkort kan je online shoppen via Instagram en chatten met de customer service desk om meteen gepersonaliseerde info te verkrijgen over je pakje.


20% van alle search verloopt over voice
Het gebruik van spraak-assistentie neemt snel toe en daarmee ook de nauwkeurigheid. Zowel op mobiele apparaten. Vooral millenials en de generatie Z gebruiken deze functie.


Steeds meer zorgen om privacy
In het laatste jaar publiceerden steeds minder mensen persoonlijke info op sociale media en online platformen. De reden daarvoor? We maken ons steeds meer zorgen om wat er met onze gegevens gebeurt. Online marketeers hebben dan ook de verantwoordelijkheid om geen misbruik van deze gegevens te maken.

De mobiele revolutie en dan vooral die van de smartphone is een belangrijk deel van het leven van veel mensen over de hele wereld geworden. Er zijn wereldwijd 5,2 miljard gsm-gebruikers, oftewel 73% van de wereldbevolking gebruikt mobiele apparaten. Dankzij mobiele technologie kunnen we ons op individuele consumenten richten en marketing inspanningen personaliseren. Dit maakt mobile marketing zeer effectief en efficiënt.

Hoe bereik je al die smartphone gebruikers?

Mobile is een andere manier om content te consumeren.
Als bedrijf vertel je jouw verhaal op een andere manier, je connecteert anders met je consument. Om dat te doen, experimenteer je met flexibele mobile content en ervaringen, zoals games, meer dus dan alleen maar je website mobile maken en mooie teksten en afbeeldingen maken voor een kleiner schermpje.

Mobile dat is ook meer weten over je consument.
Dankzij onze smartphone, ken je nu ook de precieze locatie van de consument en weet je wanneer hij of zij wat zoekt.

Eens je beslist een app in de markt te zetten, jouw doelpubliek te bereiken via het apparaat dat ze het meest gebruiken, heb je een solide strategie nodig.

Mobile marketing vergt dan ook een strategie op maat om:
- je app of mobile website te doen opvallen
- het aantal downloads van je app of bezoekers van je site te verhogen
- de churnrate zo laag mogelijk te houden<
- aan upselling te gaan doen

Wat is mobile marketing?

Mobile marketing is de communicatie rond je dienst of product met je gebruiker via zijn of haar mobiel toestel. Tijd- en locatiegevoelige, persoonlijke informatie zijn belangrijk.


Val op in het internetverkeer
Je online gebruiker zoekt informatie op over je product of dienst en weegt de alternatieven af. Op dit moment is het belangrijk dat je online aanwezig bent en dat je content aangepast is voor mobile. Makkelijk te bekijken en intuïtief op kleine schermpjes dus.


Kom je gebruiker tegemoet
Om de juiste gebruikers aan te trekken maken we gebruikersprofielen of persona’s aan. We doen onderzoek naar de doelstellingen, problemen en waarden die de gebruiker van je app of mobiele site wil realiseren of oplossen. Je toetst de persona’s dan af aan wat jij kan aanbieden en hoe je dat het beste kan doen voor hem of haar:
- Wie zijn je app-gebruikers?
- In welke leeftijdsgroepen vallen ze?
- Wat is hun levensstijl?
- Welke functies gebruiken mensen het meest?
- Wanneer converteren ze? Wanneer verlaten ze je app of site?

Analyseer je conculega’s
Om de concurrentie te analyseren, focus je best op een aantal KPI’s. We verzamelen deze KPI's en verrijken hen met locatie-, engagement- en apparaatgegevens om je buyer persona’s aan te vullen met een waardevolle, diepgaande concurrentie-analyse.


Search optimization: make them find you
App store optimalisatie helpt je app hoger scoren op de zoekresultatenpagina in de app store ranking. Hoe zorg je ervoor dat jouw verslavende app, voor het Belgische publiek, nu net bovenaan komt te staan en niet meer van die positie is weg te slaan in de app stores?

Ook voor een bijhorende landingspagina of website optimaliseren we je content op die manier dat gebruikers snel vinden wat ze zoeken. SEO-teksten zorgen er bovendien voor dat Google jouw bezoekers naar je site kan doorsturen.


Mobile content marketing

Social media inzetten doe je vooral om aan te sporen tot downloads. Sociale media wordt vooral op mobiele toestellen gebruikt en vandaar is de stap naar de app stores het kleinst. Apps promoten doe je dus bij voorkeur op een mobiel toestel. Maak gebruik van de uitgebreide target- en snelle downloadmogelijkheden. Afhankelijk van je KPI’s kiezen we ook een relevante Adwords-campagne voor je app of website. Net zoals voor je webpagina, kies je voor jouw app tussen Pay-Per-Click (PPC), Pay-Per-Impression (PPI) en banner of display-advertenties.

Meer inzicht in je analytics

Online marketing stopt nooit bij het eindproduct, in dit geval onze app of website, de gekoppelde social media kanalen en eventueel zelfs een e-commerce site of game. Jij wilt dat mensen nog vaker terugkomen en dat ze blijvende gebruikers worden of zelfs ambassadeurs van je merk.
Daarom analyseren we achteraf onze efforts en sturen we bij waar nodig:
- Hoeveel mensen maken gebruik van je app?
- Ontstaan er eventuele knelpunten?
- Waar verlaten je gebruikers de app?
- Hoe gedragen gebruikers zich afhankelijk van het besturingssysteem, de taal, ...?

Tijdens de verdere ontwikkeling van het in de markt zetten van je app, ontstaan er nieuwe uitdagingen.

Mobile marketing automation
Dankzij marketing automation test je wat werkt en wat niet. Je voert A/B testen uit op in-app berichten en in-app-content. Dankzij doelgerichte push notificaties op basis van real-time inzicht in elke mobiele gebruiker, wordt je app nog meer gedownload. In communicatie staan met je gebruiker en verkopen in je app doe je dankzij gerichte en geteste in-app berichten. Interactieve gesprekken dus die de juiste content aan de juiste persoon bieden op het juiste moment.
In een mobile marketing automation tool beschik je bovendien over geavanceerde segmentatie mogelijkheden, een trechter en een cohort analyse. De tool brengt gegevens uit meerdere bronnen samen om een gepersonaliseerde ervaring voor de klant te creëren via meerdere kanalen.


Wil je zelf een app in de markt zetten?
Dan is een degelijk onderzoek naar de markt, je doelpubliek, je concurrentie een absolute vereiste. Bovendien is je app promoten al even belangrijk als het ontwikkelen ervan. ASO is een krachtig instrument dat je zelf in handen hebt, maak er gebruik van! De mobile app markt in België biedt nog vele opportuniteiten, voor apps, zowel als app store optimalisatie.


Hulp nodig?

Kom langs en we bekijken samen hoe we de mobile strategie van je app kunnen optimaliseren.