Hivelife getest op een kritisch doelpubliek

De bijenproblematiek is een indicator voor ons leefmilieu. Een grootse campagne brengt de bijen onder de aandacht: de Week van de Bij wil jongeren, gezinnen en verenigingen informeren en sensibiliseren. Het gezicht van deze campagne werd dan ook niemand minder dan Dominique Persoone, de meester-chocolatier. Daarenboven bundelde het departement leefmilieu, natuur & energie educatief materiaal en staan er een hele reeks activiteiten op de agenda omtrent het redden van onze bijen. Een game mocht uiteraard niet ontbreken. Samen met Bazookas, werd een educatief bijenspel gelanceerd in het bezoekerscentrum De Nachtegaal in De Panne.


8 op 10 voor bijvriendelijkheid
Het kritische publiek van leerlingen uit het vijfde leerjaar van de vrije basisschool Sint-Niklaas in Diksmuide en de gidsen van het bezoekerscentrum konden de afgewerkte game als eerste uittesten. Vooraf en achteraf werd een kleine proef gedaan om na te gaan of de game z’n doel niet heeft gemist: bijleren over bijen. Het resultaat was een stijging van het gemiddelde van 3 naar 8 op 10. Flinke leerlingen die op een speelse manier bijleerden over onze bijenpopulatie.

Een educatieve game die discussie uitlokt

Hivelife, de game die Bazookas ontwikkelde, is gebaseerd op een bordspel dat het centrum ter beschikking stelde voor de kinderen.

"Na een aantal bezoeken echter kenden de kinderen de vragen en antwoorden uit het hoofd en bracht het hen amper iets bij." - Bruno Remaut, educator De Nachtegaal.

Op vraag van het bezoekerscentrum en steeds in wisselwerking met hen, begon Bazookas aan het concept van een game die ook echt bijbrengt. Zonder het speelse aspect uit het oog te verliezen.
In HiveLife leren de kinderen niet meer over het aantal pootjes of de kleur van de bijen, maar kiezen ze hun personage uit 5 bijensoorten. De content in de game werd aangereikt door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Die werd verwerkt in 4 verschillende levels in de game: de bloemenrace, het bijenrestaurant, gezooooooom! en Hommelgekte. Voor elk van deze minigames werd een bijpassende voice-over voorzien, hetgeen de spelers aanzet om de informatie ook degelijk te lezen en de juiste beslissing te maken.

Aan de reactie van de kinderen te zien, blijkt dit een succes. Weinigen waren beschikbaar voor commentaar tijdens het spelen van de game en in sommige groepjes ontstond er discussie over bepaalde plantensoorten.

Meer dan een 3D-game

De Hivelife game kan men momenteel al gratis downloaden in de Google Play Store en vanaf 21 april in de App Store voor iOS. Zowel de UI als de grafische vormgeving werd door Bazookas gedaan. Linde, een van de bijtjes werd zodanig goed ontvangen, dat ze ook te zien zal zijn op het Stripfestival in Knokke-Heist.

De bijengame werd uitgetest, goedgekeurd en krijgt dus vast en zeker nog een vervolg.

Wil je het spel zelf ontdekken? Download dan gratis Hivelife via de Appstore of Google Playstore.

Interesse in serious gaming?

Vraag je af wat serious gaming voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen? Laten we dit bij een koffie bespreken. hello@bazookas.be