Nomofobie of smartphone verslaving: hebben we nog apps nodig?

Checklist voor mobile addicts: heb jij een smartphone verslaving? Je bent er misschien niet fier op, maar als je deze zaken onder de knie hebt, kan je wel degelijk spreken van nomofobie:



Wat is nomofobie?

Een smartphone verslaving of nomofobie kan heel ver gaan. Ook al last gehad van een symptoom dat spooktrillers heet? Het gevoel dat je telefoon trilt en je dus een notificatie ontvangt, terwijl dat helemaal het geval niet is.
Je haalt je telefoon boven tijdens sociale evenementen, je bent afgeleid tijdens een gesprek, je kan niet meer zonder je smartphone.

En je bent niet alleen. Dit is de internet verslaving in een gemiddelde badkamer:
49% leest z’n berichten.
30% beantwoordt z’n oproepen.
92% social media gebruikers checken Facebook.
9% geeft toe z’n smartphone al eens in het toilet te hebben laten vallen.



Bron: www.brandwatch.com

Het stopt niet in de badkamer:
- In een gemiddelde winkelstraat neemt het smartphonegebruik ‘epidemische proporties’ aan.
- We controleren gemiddeld om de 4,3 minuten onze telefoon.
- 58% van de smartphonegebruikers kan niet langer dan 1 uur zonder het checken van z’n telefoon.



Bron: www.brandwatch.com

Waarom hebben we een smartphone verslaving?

Onderzoek bracht ons bij de hardware:
Van de Nokia 3310, onbreekbaar met Snake als enige tijdverdrijf tot en met de laatste smartphones, wel breekbaar weliswaar, met ingebouwde GPS, een thermometer, een barometer, girometer, een accelerometer, een state-of-the-art camera. Er zitten sensoren in die licht of afstand meten... Ze kunnen zelfs vingerafdrukken herkennen!

Of is het de software die verantwoordelijk is voor onze internet verslaving?
Apps. Maar welke apps? Er bestaan apps om te stoppen met roken, om te gaan sporten, om een restaurant in je buurt te vinden, om naar filmpjes te kijken, er zijn apps om boodschappen te doen, er zijn apps om de liefde van je leven, of voor één nacht te vinden.

- Vandaag zijn er meer dan 3 miljoen apps beschikbaar in de app store van Google Play en Apple.
- Tegen 2020 zullen dat er naar alle waarschijnlijkheid meer dan 6.2 miljoen zijn. Meer dan een verdubbeling dus!

De combinatie van geavanceerde technologie en een gigantisch aanbod aan apps die je zelf, volgens jouw eigen interesses kan installeren is vast en zeker een beslissende factor voor onze smartphone verslaving. Maar er is meer aan de hand.
We hebben onze gsm altijd bij. Het is een heel persoonlijk item geworden, dat we niet graag delen en waar we altijd en overal op rekenen.

Onze conclusie:

Mobile is mobile
Vanzelfsprekend maar wist je dat meer dan 90% van de volwassenen zijn of haar gsm altijd binnen handbereik heeft.
Zelf al op gelet hoe dichtbij jouw telefoon altijd is? Thuis ligt hij op de salontafel. Op het werk ligt hij op je bureau. In de auto ligt hij naast je. Op stap in de stad zit hij in je jaszak. Op een vast plekje. Waar je ook gaat, je smartphone gaat altijd mee! Zelfs op toilet dus...

Mobile is realtime
Je smartphone is ook altijd beschikbaar. De definitie van nomofobie opzoeken? Je googelt het. Morgen weer om te barbecuen? Je googelt het. Verdwaalt in een buurt in Londen? Je googelt het. Thais eten in Rotterdam? Je googelt het.

Mobile is personal
Jouw smartphone is helemaal en alleen van jou. Je deelt hem niet graag. Logisch ook, want al je persoonlijke info staat opgeslaan op je toestel.
Denk maar aan foto’s, denk maar aan berichtjes, e-mails, social media accounts en je bankgegevens.
Jouw smartphone is van jou alleen, en die deel je niet graag.

Dat leidde ons tot de volgende vraag:

"Waarom zou jouw organisatie een applicatie bouwen die draait op mijn GSM?"

Allereerst een kleine waarschuwing: de cocurrentie is bikkelhard. Een app ontwikkelen doe je niet zomaar en er is geen garantie dat gebruikers deze ook gaan downloaden en gebruiken.

Stel je daarom steeds volgende vragen bij het begin van de ontwikkeling:
- Welk probleem los je op? Welke waarde voeg je toe?
- Heeft je applicatie nut? Speelt deze in op de intrinsieke kenmerken van een smartphone?
- Is je app mobiel? Persoonlijk? Realtime?
- Biedt de ervaring binnen je app een meerwaarde? Voldoet de applicatie aan de verwachtingen van de gebruiker?



Bron: https://blog.kissmetrics.com/app-store-optimization/

1. Starten bij de gebruiker
Een applicatie bouw je omdat je een significante, authentieke relatie wil opbouwen met je doelpubliek.

Op het moment dat je gebruiker beslist om jouw applicatie op mijn smartphone te installeren, is hij of zij bereid om een relatie aan te knopen met jouw organisatie.
Bezorg je gebruiker een ervaring die interessant, relevant en aangenaam is. En dat ook blijft!

Een goede applicatie vergt dus inzicht in het gedrag van jouw doelgroep. Die data houd je bij en vul je aan met extra informatie uit andere databases, waardoor je een concurrentieel voordeel creëert.

2. Zet een ‘minimum viable product’ in de markt.
Luister naar de reacties van je doelgroep. Pas aan. Stuur bij. Bij elke volgende release speelt jouw applicatie beter in op de belevingswereld en verwachtingen van je doelgroep.

3. Gebruiksvriendelijk is een absolute basisvoorwaarde
Je krijgt maar één kans.
Beantwoordt jouw applicatie niet aan de minimumcriteria voor usability? Dan verwijdert je gebruiker jouw applicatie en zoekt een andere.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het bouwen van apps? Wij hebben ervaring met verschillende sectoren en diverse apps. Contacteer ons en we zetten je op weg.